Powervrouw in de techniek, Monique Peute, zorgt ervoor dat haar collega’s veilig hun werkzaamheden kunnen uitvoeren op luchthavens
Vrouwen in de techniek zijn nog altijd een schaarse verschijning. Onterecht, natuurlijk, want dat technisch inzicht zit ook bij vrouwen meer dan goed. Ook bij Monique Peute die we interviewden over vrouwen in de techniek. We vroegen haar naar haar loopbaan, ambities en hoe zij (andere) vrouwen in de techniek ziet: “Ik heb het ontzettend leuk gehad, in die ‘mannenwereld’!”
Wie ben je en wat doe je?
“Ik ben Monique Peute en ik werk sinds mei 2018 bij Scarabee Aviation Group. De organisatie bestaat meer dan 30 jaar en werkt nauw samen met 's werelds toonaangevende luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en zakelijke partners. Ze ontwikkelen unieke, innovatieve en op maat gemaakte oplossingen voor de passagiers- en bagage afhandelings- en beveiligingssector.
Bij Scarabee ben ik QHSE-Officer. QHSE staat voor Quality, Health, Safety en Envroment. Anders gezegd ben ik verantwoordelijk voor de processen, kwaliteit en naleving rondom de thema’s kwaliteit-, veiligheid- en Arbo en milieu, een rol die ik voor een grootdeel ook bij mijn vorige werkgever had. Ik zorg er bijvoorbeeld voor dat mensen op een veilige, verantwoordelijke manier hun werk kunnen uitoefenen.
Ook nu COVID zo’n grote rol speelt in onze samenleving, innoveren wij op onze producten. Denk hierbij aan het reinigen van de trays (de bakken waar de passagiers hun persoonlijke spullen in leggen voor de security check voor vertrek op de vertrek filters) met UV licht. Een andere recente innovatie is het contactloos bedienen van de BagDrop machines met je mobiele telefoon.
Schiphol is een leuke dynamische omgeving om te werken. Schiphol is bedrijvig, de hele dag door, of het nu 14:00 is of 03:00. En wat ik vooral leuk vind om te zien, is hoe het proces er achter de schermen uitziet. Want iedereen kent Schiphol waarschijnlijk wel, maar ik kom op plekken waar weinig mensen komen en zie dingen die weinig anderen zien.
Onze BagDrop machines en security lanes zijn erg geavanceerde machines. Je staat er normaal niet bij stil over hoe dit werkt en welke technieken (zoals machineveiligheid) er wordt toegepast om de machines veilig te maken voor de passagiers.”